سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه با سَبُکْ عقل دوستی کند، سَبُک عقلی خود را آشکار کرده است . [امام علی علیه السلام]

مطالعات ادیان

بخش ششم؛ رفاه و خدمات:
- قیمت مواد غذایی در برخی از موارد مثل ایران است و در برخی هم از ایران گرانتر است.
- در عراق سه نوع نان دیدیم که مردم برای مصارف روزانه از دو نوع استفاده می کنند و نوع سوم همان نان گرد مخصوص ساندویچ و خصوصا همبرگر است که کمتر از دو نوع دیگر دیده می شود. شکل یکی از نان ها شبیه تافتون است اما کمی کوچکتر و نوع دیگر شکلی خاص دارد چیزی مثلی شکل که نان متداول در ساندویچی ها این نان است. نان های عراق خمیر کمی دارند. به طور کلی قیمت نان در عراق گرانتر از ایران است. قیمت هر قرص نان (دو نوع متداول) 80 دینار یعنی حدود 65 تومان.
- قیمت گازوئیل و بنزین لیتری 500 دینار (400 تومان) است. اتومبیل های متداول در عراق سواری های شرق آسیایی (تویوتا، هیوندا، دوو) و ون های متعلق به شرکت های کیا و ... است. تقریبا همه اتومبیل های موجود در عراق دنده اتوماتیک اند. البته نکته جالب اینکه شرکت امریکایی جنرال موتورز شرکت کیا، دوو و ... را خریداری نموده است و در واقع عمده بازار اتومبیل عراق در دست امریکا است.
- پمپ بنزین های دیده شده دو نوع اند. یک نوع پمپ های برقی که انواع پیشرفته تر آن در ایران وجود دارد و عمدتا در شهرها واقع اند. نوع دیگر که بین راهها واقع شده، دستی اند یعنی سوخت زدن به اتومبیل از طریق تلمبه دستی و قیف و ... انجام می گیرد. احتمالا بیشتر گازوئیل دستی باشد تا بنزین.
- قطعی برق در عراق بسیار زیاد است و در شبانه روز میزان استفاده مردم از برق شهری حدود 8 ساعت است. نوع دیگری از تهیه برق مورد نیاز در هر محله به وسیله یک ژنراتور گازوئیلی توسط یکی از محلی ها صورت می گیرد. مخارج تولید انرژی برق و دستمزد مسئول آن توسط اهالی محل به صورت ماهانه پرداخت می شود.
اما این کار هم موجب برخورداری از برق در ساعاتی که برق شهری قطع است نمی شود و آنهایی که به برق نیاز دارند در منزل، مغازه (خصوصا مغازه های آب میوه و بستنی فروشی و ...) و هتل خود از موتورهای برق کوچک استفاده می کنند.
- در سطح شهرها سیمهای بسیار بسیار زیادی به طور نامنظم در فضای خیابانها و کوچه وجود دارند که چهره شهرها را خراب کرده اند.
- عمده جاده های آسفالت شده در عراق کیفیت چندان مطلوبی ندارند و از جاده های متوسط ایران سطحی پایینتر دارند. البته جاده های نزدیک مرز عراق بسیار خراب تر از مناطق دیگر است. بهترین جاده عراق بزرگراه جدید بصره-بغداد است که می توان گفت در سطح بهترین بزرگراههای ایران از لحاظ کیفیت آسفالت است و مسیر حمل و نقل تسلیحات نظامی و مواد سوختی اشغالگران.
- مصالحی که در ساخت و ساز به کار می رود نامرغوب به نظ می رسیدو کمااینکه بسیاری از محل های تازه ساز (در سطوح متوسط و پایین جامعه) خیلی زود خراب شده اند.
- محل مرزبانی و نظارت بر ورود و خروج مسافرین مرز مهران، دولت عراق، در مرز این کشور هیچ گونه استراحتگاهی تعبیه نکرده اند و در حدود دو کیلومتری از مرز، نماز خانه و فروشگاه و رستوران وجود دارد.
- آب های عراق چندان بهداشتی به نظر نمی رسند ضمن اینکه آب استراحت گاه مذکور در نزدیکی مرز قطع بود و مجبور به استفاده از آب معدنی برای وضو یا شستن دست و صورت بودیم.




گروه وهابیت شناسی ::: سه شنبه 87/4/25::: ساعت 12:0 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 7


بازدید دیروز: 0


کل بازدید :53927
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<